Varovaista optimismia B2B-myynnissä

Atradius-uutiset

Korkojen nousun, tiukempien rahoitusehtojen ja hyödykkeiden hintojen nousun odotetaan vaikuttavan kielteisesti sekä kotimaiseen että ulkomaiseen kysyntään.

Luottovakuutusyhtiö Atradius tutkii säännöllisesti B2B-kaupan maksukäytäntöjä eri markkinoilla ja toimialoilla ympäri maailman. Suomen osalta tämä kyselytutkimus toteutettiin keväällä 2023 haastattelemalla yli kahtasataa suomalaista rakennus-, konepaja- tai metallialalla toimivaa yritystä.

Tutkimuksen tulokset on julkaistu Atradiuksen Payment Practices Barometer -raportissa. Tuloksista käy ilmi, että 70 prosenttia yrityksistä arvioi kysynnän kasvavan. Poikkeuksena oli rakennusteollisuus, sillä asuntolainojen kohonneet korkokustannukset vaikuttavat merkittävästi kysyntään.

Varovaista optimismia on kuitenkin havaittavissa. Haastatelluista yrityksistä 49 prosenttia arvelee voittomarginaalien kasvavan tulevina kuukausina.

B2B-asiakkaiden maksukäyttäytymisen kehitysnäkymät jakoivat mielipiteitä. Rakennusalalla ennustetaan maksuviiveiden lisääntyvän tänä vuonna. Muilla aloilla B2B-asiakkaiden maksukäyttäytymisessä ei odoteta tapahtuvan suurta muutosta. 50 prosenttia haastatelluista yrityksistä uskoo, että myyntisaamisten kiertonopeus (DSO) pysyy ennallaan, ja 36 % yrityksistä odottaa jopa kiertonopeuden lyhenemistä.

Tutkimuksemme osoitti selvästi, että yritykset ovat siirtymässä strategisempaan luotonhallintaan. 33 % haastatelluista yrityksistä harkitsee ottavansa käyttöön luottovakuutuksen, joka tarjoaa suojan luottotappioita vastaan. 61 % yrityksistä ilmoitti, että ne hoitavat luottohallintonsa jatkossakin itse.

”Asiakkaisiisi kohdistuvat uhat ovat uhkia myös sinulle. Tämän vuoksi kannattaa nyt hakea lisäarvoa niiltä, joilla on paitsi tietoa ja näkemystä riskien ennakoimiseksi, mutta myös neuvoja (uusien) liiketoimintamahdollisuuksien löytämiseksi. Koska olemme lähellä asiakkaitamme ja markkinoita, voimme auttaa riskien hallinnassa ja mahdollistaa turvallisen kaupankäynnin”, kommentoi Atradius Suomen maajohtaja Juhani Laitala.

Pääset lukemaan Payment Practices Barometer -raportin täältä.