Ennuste näyttää vaikeuksia yllättäviin maihin

Helsinki, Huhtikuu 2017 - Atradiuksen maaraportit kertovat kestokulutustavaroiden menekin vaihtelevan Pohjoismaissa.

Luottovakuutusyhtiö Atradiuksen ennusteessa kestokulutustavaroiden menekki vaihtelee Pohjoismaissa. Kestokulutustavaroita myyvillä yrityksillä meni viime vuosi hyvin eri puolilla maailmaa. Liikevaihto näyttää kasvavan myös tänä vuonna.

Luottovakuutusyhtiö Atradiuksen julkaiseman ennusteen mukaan parhaat näkymät ovat  Sveitsissä, Ruotsissa, Itävallassa ja Italiassa. Esimerkiksi Ruotsissa kestokulutustavaroiden myynnin kasvu on ennusteissa yli 3,5 prosenttia. Eniten haasteita on Tanskassa, Portugalissa, Brasiliassa, Uudessa-Seelannissa, Thaimaassa ja Arabiemiraateissa.

Ennustetta varten on selvitetty muun muassa yritysten luottoriskejä, taloudellisia olosuhteita ja liiketoimintaympäristöä. Luottoriskeistä tärkeimpiä ovat yritysten välisten maksujen laiminlyönti ja kyky maksaa ylipäätään laskunsa. Atradius Suomen maajohtaja Juhani Laitala pitää tuloksia mielenkiintoisina.

"En itse olisi osannut arvioida, että Tanskassa tai Arabiemiraateissa jälleenmyyjät näkevät noin synkkiä pilviä lähitulevaisuudessa", Laitala sanoo.

Hänen mukaansa kestokulutustavaroiden menekki on hyvä mittari, sillä se kertoo kuluttajien luottamuksesta oman maansa talouteen. Paikallisten jälleenmyyjien vaikeudet heijastuvat välittömästi laajemmallekin.

"Suomalaisia vientiyrityksiä pitäisi kiinnostaa se, missä maissa ennusteet ovat positiiviset ja missä on enemmän haasteita".

Laitala kannustaa yrityksiä selvittämään etukäteen näkymät kohdemaassa. Vaihtelut eri maiden välillä ovat isot.

"Pelkästään kestokulutustavaroiden myynnissä vaihtelua aiheuttavat kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos, verkkokauppa, yritysten välisen kaupankäynnin pelisäännöt ja poliittiset päätökset", Laitala listaa.

Vastuuvapausilmoitus

Täällä esitetyt tiedot on tarkoitettu vain yleisiksi tiedoiksi, eikä niitä voida pitää luotettavina kuvauksina. Voimassaolevat ehdot löytyvät varsinaisesta vakuutuskirjasta tai kyseistä tuotetta tai kyseisiä palveluita koskevasta sopimuksesta. Minkään täällä esitetyn ei voi katsoa oikeuttavan tai velvoittavan Atradiusta mihinkään tai tekemään Atradiusta vastuunalaiseksi, mukaan lukien velvollisuus asiakkaidesi due diligence -tarkastuksiin puolestasi. Jos Atradius tekee due diligence -tarkastuksen tietylle loppuasiakkaalle, tarkastus johtuu Atradiuksen omista vakuutustarpeista, eikä sen tarkoitus ole hyödyttää vakuutuksenottajaa tai muuta tahoa. Atradiusta, siihen liittyviä yrityksiä tai sen haara- tai tytäryhtiöitä ei myöskään voi missään tapauksessa pitää korvausvelvollisena suorista, epäsuorista, erityisistä, satunnaisista tai välillisistä vahingoista, jotka johtuvat tällä sivulla esitettyjen tietojen käytöstä.